Tabor specjalny

Tender parowozu serii 17C1

Tender wyprodukowano w 1926 roku dla kolei niemieckich w firmie Wittmann Haspe celem pracy z parowozami towarowymi serii G8¹ – polskie oznaczenie Tp4 (oznacza parowóz przeznaczony do pociągów towarowych, o układzie osi 0-4-0) lub nowszymi serii G10, polskiej serii Tw1 (o układzie osi 0-5-0). Ze względu na lata produkcji parowozów można skłaniać się ku serii Tw1, lecz pojazd mógł mieć również wymienione wszystkie zestawy kołowe na nowsze lub zostać wyprodukowany jako zapasowy. Nieznany jest przebieg służby tendra. Ze względu na brak miejsc po śrubach na polskie tabliczki i pierścień z jednej strony do przykręcenia okrągłego emblematu Deutsche Reichsbahn można przypuszczać, że po wojnie nie pracował w PKP i trafił bezpośrednio do Wojska Polskiego. Po wojnie trafił do Jednostki Wojskowej w Hajnówce, gdzie wykorzystywany był jako mobilny zbiornik przeciwpożarowy. Naprawy tendra odbywały się w kolejowych zakładach naprawczych (ZNTK Łapy i Parowozowni Głównej Siedlce). Srogie zimy wymusiły Jednostkę Wojskową do zamontowania na nim zgarniaczy do śniegu i wykorzystywania w charakterze pługu odśnieżnego (obecnie zdemontowany). W 2009 roku pojazd przekazał została Towarzystwu Kolei Wielkopolskiej przez Ministerstwo Obrony Narodowej i przetransportowany z Jednostki Wojskowej w Hajnówce do Jarocina. W 2009 roku podjęto decyzję o jego złomowaniu. Ze względu na swoją unikatowość Ministerstwo Obrony Narodowej postanowiło przekazać tender do jarocińskiego muzeum.

Previous post

Pudło wagonu towarowego

Next post

Wózek motorowy WM5-192