Parowóz TKh49 (typ Ferrum) zaprojektowano w 1946 roku na podstawie dokumentacji przedwojennych lokomotyw przemysłowych produkowanych  w Chrzanowie. Zostało wyprodukowanych 477 parowozów. W latach 1953–1963 zostały wyeksportowane 83 lokomotywy do kolei przemysłowych w Chinach, Rumunii i na Węgrzech. Parowozy prowadziły przewozy technologiczne na wydziałach gorących w hutach oraz były najbardziej niezawodnymi lokomotywami eksploatowanymi przez zakłady przemysłowe. Parowozy eksploatowano na bocznicach zakładów przemysłowych do końca XX wieku. Eksponowany w muzeum parowóz TKh 5376 wyprodukowany został w 1959 roku.

Przebieg eksploatacji:

1959             Zakłady Azotowe w Kędzierzynie Koźlu

04.1964       Zakłady Azotowe w Kędzierzynie Koźlu

07.1977        Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Głownie

23.08.1988  Ustawiony jako pomnik na stacji Łódź Widzew

2003              Przewieziony na teren prywatnej firmy na terenie dawnych zakładów Anilana

30.10.2007   Przewieziony do Ozorkowa

22.06.2012   Przewieziony transportem samochodowym do Jarocina

Previous post

Tender parowozu serii 17C1

Next post

Pt47-101