Tabor specjalny

Pług odśnieżny 411S-115

Dokumentacja konstrukcyjna normalnotorowego pługa odśnieżnego typu 411S, została opracowana w 1971 przez COBiRTK w Poznaniu. Do jego budowy wykorzystano ramę wagonu węglarki 401Wd, kabiny sterownicze zaadaptowane z lokomotywy serii EU07 oraz dwa dwuosiowe wózki typu 1XTa/B, które w trakcie produkcji i eksploatacji zmieniano na wózki nowszej konstrukcji typu 25TNa. Pług wyposażono w agregat prądotwórczy o mocy 16 kW, napędzany silnikiem wysokoprężnym S322. Czołowe i boczne lemiesze pługa, ustawiane są hydraulicznie. Lemiesz czołowy może być ustawiony do odśnieżania dwustronnego (szerokość odśnieżania 3,12 m) lub jednostronnego, na stronę lewą lub prawą (szerokość odśnieżania 2,99 m). Odchylane zawiasowo skrzydła boczne pozwalają na zwiększenie szerokości odśnieżania do 6,16 m. Pojazd przeznaczony jest do pracy z maksymalną grubością pokrywy śniegu wynoszącą 1,5 m. Do obsługi pługa przewidziano 3 osobową obsługę. Pług może poruszać się siłą lokomotywy wynoszącą od 77 do 180 kN (zależnie od grubości śniegu). W latach 1972-1989 Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Stargardzie Szczecińskim wyprodukowały 158 pługów, w większości dla PKP, ale także na koleje przemysłowe i na eksport do Czechosłowacji. W PKP otrzymały oznaczenie serii XUa. Egzemplarz prezentowany z zbiorach Muzeum Parowozownia Jarocin wyprodukowany został w 1985 roku z nr fabrycznym 115. Służbę w PKP zakończył w Krotoszynie. W 2021 roku został przekazany TKW przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Previous post

Fotografie Pawła Terczyńskiego

Next post

WLs40-437