Parowóz TKh49 (typ Ferrum) zaprojektowano w 1946 roku na podstawie dokumentacji przedwojennych lokomotyw przemysłowych produkowanych w Chrzanowie. Zostało wyprodukowanych 477 parowozów. W latach 1953–1963 zostały wyeksportowane 83 lokomotywy do kolei przemysłowych w Chinach, Rumunii i na Węgrzech. Parowozy prowadziły przewozy technologiczne na wydziałach gorących w hutach oraz były najbardziej niezawodnymi lokomotywami eksploatowanymi przez zakłady przemysłowe. Parowozy eksploatowano na bocznicach zakładów przemysłowych do końca XX wieku. Eksponowany w muzeum parowóz TKh 5376 wyprodukowany został w 1959 roku.
Przebieg eksploatacji:
1959 Zakłady Azotowe w Kędzierzynie Koźlu
04.1964 Zakłady Azotowe w Kędzierzynie Koźlu
07.1977 Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Głownie
23.08.1988 Ustawiony jako pomnik na stacji Łódź Widzew
2003 Przewieziony na teren prywatnej firmy na terenie dawnych zakładów Anilana
30.10.2007 Przewieziony do Ozorkowa
22.06.2012 Przewieziony transportem samochodowym do Jarocina