LokomotywyLokomotywy elektryczne

EP02-08

Po odbudowie trakcji elektrycznej na Warszawskim Węźle Kolejowym, największym problemem był brak lokomotyw elektrycznych do przeciągania składów pasażerskich. Ponieważ krajowy przemysł nie był w stanie wyprodukować silników i aparatury elektrycznej zdecydowano się zakupić je w Anglii. Zakupiono 8 kompletów (każdy komplet liczył 4 silniki) silników i aparatury elektrycznej. Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego rozpoczęło pracę nad prototypem elektrowozu, który ukończono w 1951 roku. Dokumentacja techniczna została w 1951 r. przekazana do „Pafawagu”. Lokomotywy najpierw oznaczono serią E110, potem E02 a po wprowadzeniu normy RN-58/MK0001-serią EP02.

Lokomotywa nie była zbyt udanym produktem, co ujawniło się już w początkach eksploatacji, ale na pewno doświadczenia przy budowie tej lokomotywy miały wpływ na późniejsze konstrukcje szczególnie ET21. Wycofywanie EP02 z obsługi połączeń pospiesznych nastąpiło już na początku lat 60. Wtedy jeszcze lokomotywy EP02 zostały przy obsłudze pociągów osobowych. W 1971r. ograniczono dla nich prędkość do 70 km/h. W 1972 r. postanowiono przekazać trzy egzemplarze do ogrzewania składów pasażerskich na stacjach. Okres EP02 jako wagonów grzewczych okazał się znacznie dłuższy od ich służby w ruchu.

Na cele muzealne zachowano 3 egzemplarze: EP02-02 w Stacji Muzeum (byłe Muzeum Kolejnictwa) w Warszawie, EP02-07 w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce i EP02-08 w Muzeum Parowozownia Jarocin. Niniejszy egzemplarz służył w PKP w lokomotywowni Łódź Olechów i Dębica. Z inwentarza skreślono go w 1972 r. przekazany zostało Przemyśla Bakończyc, gdzie służył do grzania składów wagonów. W 1996 roku trafił do Lokomotywowni Kraków Prokocim, gdzie przeszedł renowację i w oryginalnym malowaniu pełnił rolę pomnika techniki. W 2019 roku został przekazany TKW przez PKP CARGO S.A. i przewieziony do Jarocina.

Dane techniczne:

Prędkość maksymalna: 110 km/h. Masa: 81t. Natężenie prądu: 300A. Moc ciągła: 1352. Moc godzinna: 1648. Średnica kół: 1220 mm. Moc godzinna: 1648 kW. Moc ciągła: 1352 kW. Szybkość obrotowa silnika:870 obr/min. Ilość sprężarek: 2 (łączna wydajność:2000 l/min) Wyposażone w hamulec systemu Knorra.

Previous post

Wagon serii Bhuxzt, typu 8A

Next post

Wagon serii DBhixt, typu 102A