AktualnościTabor specjalny

Wagon bagażowy serii Dhixt, typu 3F

Czteroosiowy wagon bagażowy serii Dhixt, typu 3F zbudowany został we wrocławskiej fabryce Pafawag w 1963 roku, z nr fabrycznym 1130.  Pojazd jest rozwinięciem konstrukcji powojennych wagonów typu 1F i 2F z wózkami typu Görlitz (wózki wyprodukowane w 1962 r. w ZNTK Opole), które umożliwiały mu poruszanie się w pociągach pospiesznych z prędkością 120 km/h. Pierwotnie oznaczony był serią Fhxz i numerem 30 251. Po roku 1968 zmieniono jego serię na Dhxt, a numer na 51 51 92-18 214-2. W składach pociągów pasażerskich służył do przewozu większych bagaży, przesyłek ekspedycyjnych oraz zwierząt domowych (w wentylowanych boksach). Wagon posiadał niegdyś wystające poza obrys pudła okna, służące kierownikowi pociągu do obserwacji składu pociągu podczas jazdy oraz na postojach bez konieczności otwierania i wychylania się przez tradycyjne okna. Bezpośrednio po wyprodukowaniu wagon ten był przydzielony do DOKP Szczecin, a następnie do DOKP Kraków, gdzie zakończył służbę. Z inwentarza wagonów osobowych PKP, został skreślony decyzją CZW nr 605-30/82, z lipca 1982 r. Po zakończeniu pracy przewozowej przekwalifikowany został do roli mobilnej szatni/magazynu w pociągu ratownictwa kolejowego w Krakowie (seria XHa, nr 503958). Wagon przekazany do zbiorów Muzeum Parowozownia Jarocin przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Previous post

Wrześniowe Drzwi Otwarte w Muzeum PJ

Next post

Sprawozdanie z działalności OPP za 2020 rok